A keserű az új édes!

Az ájurvéda szerint a tökéletes egészség alapja, hogy mind a hatféle íz jelen legyen táplálkozásunkban. Ennek ellenére a kesernyés ízt nagyon sokan elutasítják, pedig rendkívül jó hatásal van az emésztőrendszer és a máj működésére is. Ha nemcsak az egészséges táplálkozás vezérel, de netalántán szereted az izgalmas gasztronómiai kalandozásokat a megszokott ízeken túl, akkor bátran próbáld ki az intenzív ízvilágú cikóriát és radicchiót!

Cikória

A cikória elsősorban Belgiumban és Franciaországban ismert és népszerű zöldség. Gyökerét megszárítva, pörkölve és zúzva kávépótlóként használják, ám a 19. század végén belga termesztők teljesen véletlenül felfedezték, hogy az üvegházban átteleltetett cikória gyökerek kihajtottak, halovány levél rozettákat ereszetettek. A nappali fénytől a cikória bekeseredik, ezért fénytől védett helyen termesztik és tárolják. A gyökereket homokba ültetik és fekete fóliával betakarják, így a napfény nem, csak a meleg és a gyökér energiája járul hozzá a levelek növekedéséhez. A cikóriának csak a belső, világos része ehető, a külső, zöld levelek fogyaszthatatlanul keserűek. Nagyon fontos, hogy fénytől védett helyen legyen szedéstől a fogyasztásig. Még így is kellemesen kesernyés ízű, de közben édes is, így nagyon izgalmas ételek készíthetőek belőle édes ízekkel kombinálva.

Tápanyagtartalma

  • Szénhidrátokban szegény, rostokban gazdag.
  • Mikrotápanyagokat tekintve A és C vitaminokban, vasban, kalciumban és magnéziumban gazdag növény.
  • Minden cikóriaféle, az endícvia és a radicchio is tartalmaz cikóriasavat, A cikóriasav segíti a sejtek vérből való glükózfelvételét, ezáltal segít megelőzni az inzulinreszisztencia kialakulását.

Elkészítése

  • Mangóval, sárgarépával, naranccsal, édesköménnyel isteni saláta készíthető belőle.
  • A főzés enyhíti kesernyés ízét, kiemeli édességét.
  • Baconnel , erős sajtokkal, dióval is nagyon jól kombinálható
  • Wokban édes szószokkal igazi fine-dining élményt tud nyújtani.
  • Negyedekbe vágva és meggrillezve citrommal és olivaolajjal önmagában is megállja a helyét.
  • Nagyobb darabokra vágva s gyorsan párolható, húsok, halak, zöldségek mellé nagyon jó köret.
  • A citromlé és az ecet megőrzi fehérségét.

Radicchio

A Radiccho avagy vörös cikória hasonló tulajdonságokkal bír, mint a fehér cikória. Termesztésében eltérő, nem kell sötétség a termesztéséhez, mint a cikóriának. Külső levelei ugyanúgy kesernyésebbek, a belsők pedig édeskések. A radicchió tradicionális mediterrán konyha része, elkészítése hasonló a cikóriához, édes alapanyagokkal jól kombinálható. Használják salátákban és tésztaételekben is. Megfőzve sokkal kevésbé keserű, mint nyersen.

Tápanyagtartalma

  • Szénhidrátokban szegény, rostokban gazdag.
  • Nagyon gazdag K vitaminban, az ajánlott napi mennyiség 170 %át tartalmazza.
  • Kiemelkedő a réz tartalma is.
  • Lila színe miatt antioxidánsokban gazdag: antocianinokat tartalmaz.

Narancsos, diós, kecskesajtos radicchio saláta

Hozzávalók:

1 db radicchio
1 db narancs
érett kecskesajt
dió
balzsamecet
olivaolaj

  • Vágd csíkokra a radicchiót.
  • Hámozd és vágd fel a narancsot
  • Keverd össze és adj hozzá ízlés szerinti mennyiségű kockázott kecskesajtot és fél marék diót.
  • Balzsamecettel és olivaolajjal meglocsolva, sóval megszórva tálald.